وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

یک شنبه 1 ارديبهشت 1391
ن : سید محمد امین نوربخش

قولنامه عقد بيع نيست

 

 

قولنامه عقد بيع نيست
نويسنده : نقل از ماهنامه قضاوت شماره 43
 

قولنامه عقد بيع نيست و در مواردي كه موضوع قرارداد، انتقال ملك ثبت شده باشد تنظيم سند رسمي الزامي است و اين موضوع از نص بند 1 ماده 46 و ماده 22 و 48 قانون ثبت كه از قواعد آمره مربوط به نظم عمومي است و اساسا براي پايان بخشيدن به اختلافات ملكي به وجود آمده است به روشني قابل استنباط مي‌باشد.
اگرچه در همان آغاز تشكيل دادگستري در ايران انديشه قانون ثبت به وجود آمد ولي در نهايت در سال 1310 اين قانون به تصويب نهايي رسيد و ثبت املاك اجباري شد. لذا با وجود اين نص صريح در قانون ثبت، ديگر جاي بحثي در دادگاه‌ها براي اين مسئله باقي نمانده است.



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، ثبتي، ،


سه شنبه 29 فروردين 1391
ن : سید محمد امین نوربخش

مصوبه مجلس درباره ازدواج موقت

 

 

بهمن کشاورز: مصوبه مجلس درباره ازدواج موقت گامی به پیش است

قضایی - بهمن کشاورز حقوقدان در یادداشتی درباره مصوبه  مجلس درباره ازدواج موقت در روزنامه شرق نوشت:

در ماده 22 لایحه جدید که روز گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید آمده است، نکاح موقت نیز تابع موازین شرعی و مقررات قانون مدنی است و ثبت آن در موارد زیر الزامی است: باردارشدن زوجه، توافق طرفین و شرط ضمن عقد. پیش از این، در صورت بچه‌دار شدن زوجه از ازدواج موقت، او برای الحاق بچه به پدر باید انجام نکاح موقت را اثبات می‌کرد اما با قانون جدید این مساله الزامی و به لحاظ حقوقی مساله مقداری منظم‌تر شده است. در این مورد خاص می‌توان گفت این قانون به نفع زن محسوب می‌شود.
البته این را نیز باید اضافه کنم که در دو مورد دیگر که برای ثبت ازدواج موقت آمده است یعنی؛ توافق طرفین و شرط ضمن عقد، می‌توان گفت این دو مورد یکی است و دو مساله جداگانه محسوب نمی‌شود، بلکه بیشتر هر کدام تاکید موکد دیگری است. چراکه شرط ضمن عقد، ناشی از توافق طرفین است و در صورت این توافق، زوجین آن را شرط ضمن عقد خود قرار می‌دهند. 

البته همچنان و بر اساس دستورات شرع مقدس، نفقه و ارث به زوجه و فرزندی که بر اساس نکاح موقت به عقد مردی درآمده باشد تعلق نمی‌گیرد، ثبت این ازدواج‌ها نیز هیچ حق و حقوقی از این لحاظ برای زوجه و بچه ایجاد نمی‌کند و تنها برای الحاق فرزند به پدر که پیش از این باید اثبات می‌شد مناسب است. 

از همین‌رو با قانون داستان جدید، نکاح موقت در سیستم قضایی ما مشابه معشوقه داشتن در سیستم غربی به رسمیت شناخته می‌شود با این تفاوت که در اینجا شکل ازدواج بر خود دارد. بر این اساس اگر یک زوج ازدواج موقت خود را ثبت نکرده باشند می‌توانند با استناد به این قانون البته در صورتی که زن خالی از موانع نکاح یعنی (باکره نبودن، نداشتن شوهر، پایان مدت زمان عده) باشد در صورتی که مورد بازخواست قانون قرار گیرند به صرف اعلام زوجین ادعای آن قابل‌پذیرش است.

نکته مهم دیگر در این رابطه این است که برخی عنوان می کنند که فرزندان حاصل از ازدواج موقت از پدران خود ارثی نمی برند در صورتی که قانون حق دریافت ارث را برای فرزندان حاصل از ازدواج موقت قایل شده و در کنار دریافت ارث، اثبات پدر نیز با طی شدن مراحل قانونی در محاکم قضایی قابل پیگیری است.



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، خانواده ، ،


یک شنبه 27 فروردين 1391
ن : سید محمد امین نوربخش

نرخ جدید دیه سال 91


 

۹۴ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان، نرخ جدید ديه در سال 1391

حجت‌الاسلام و المسلمين غلامحسين محسني اژه‌اي  
                                       

۹۴ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان، نرخ ديه در سال ۹۱

» سرويس: سياسي - حقوقي و قضايي
دادستان كل كشور، نرخ ديه در سال آينده را ۹۴۵ ميليون ريال اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين غلامحسين محسني اژه‌اي كه پس از دومين جلسه رسيدگي به پرونده فساد عظيم بانكي در جمع خبرنگاران حضور يافته بود، با اعلام اين خبر تاكيد كرد كه اين نرخ، مربوط به ماه‌هاي غير حرام است و در ماه‌هاي حرام، ديه تغليظ شده و يك‌سوم اين ميزان، به آن اضافه خواهد شد.

 



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، كيفري، ،


پنج شنبه 3 فروردين 1391
ن : سید محمد امین نوربخش

عسر و حرج زوجه و تقاضای طلاق از سوی او

با توجه به اهمیت حفظ خانواده به دلیل اثرات عمیق اجتماعی و بنابر تاکیدات موکد آموزه های دینی، سعی قانونگذار بر اتخاذ شیوه هایی برای جلوگیری از فروپاشی این کانون مقدس است که در این راستا با وضع قوانینی اختیار زن و مرد را محدود می کند. هر چند ظاهر امر این است که مردان در طلاق اختیار بیشتری از زنان دارند اما قانون مرد را ملزم می کند برای طلاق همسر خود به دادگاه مراجعه کند و پس از اینکه تلاش دادگاه و داوران در از میان بردن اختلاف او و همسرش نتیجه نداد مرد را مکلف کرده است کلیه حقوق مالی همسرش را به طور نقد به او بپردازد تا بتواند صیغه طلاق را جاری سازد زن در طلاق اختیار کمتری دارد و به راحتی نمی تواند از همسرش جدا شود و این نیز به مصلحت خودش، همسر و فرزندان و جامعه است ولی زن نیز در مواردی اختیار طلاق پیدا می کند مثلا زمانی که شوهر از پرداخت نفقه به زن خودداری می کند و عسر و حرج از موارد دیگری است که زن می تواند با اثبات آن در دادگاه از همسر خود جدا شود، در این نوشتار به موضوع عسر و حرج بیشتر آشنا می شویم.

• عسر و حرج چیست؟



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، خانواده ، ،


پنج شنبه 3 فروردين 1391
ن : سید محمد امین نوربخش

تصویب قانون درباره ازدواج مجدد

یسنا: به گفته مخبر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، کار بررسی لایحه حمایت از خانواده در کمیته ویژه به اتمام رسید. .


   



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، خانواده ، ،


پنج شنبه 3 فروردين 1391
ن : سید محمد امین نوربخش

قانون جديد ازدواج موقت پايه‌هاي خانواده را نشانه مي‌گيرد

امان‌الله قرايي*:اخيرا قانوني توسط مجلس به تصويب رسيده است كه در صورت تاييد شوراي نگهبان، براساس آن ديگر لزومي به ثبت ازدواج موقت در دفاتر اسناد رسمي كشور نيست، مگر اين‌كه خود زوج‌ها تصميم بگيرند، شرط ضمن عقد چنين باشد يا اين‌كه زن در زمان عقد باردار شود.



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، خانواده ، ،


پنج شنبه 3 فروردين 1391
ن : سید محمد امین نوربخش

اجازه ازدواج مجدد به مردان در 10 مورد!

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه‌ی روز گذشته‌ی این کمیسیون ماده 23 لایحه‌ی حمایت از خانواده مبنی بر اجازه‌ی ازدواج مجدد به مردان در 10 مورد تصویب شد.



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، خانواده ، ،


پنج شنبه 3 فروردين 1391
ن : سید محمد امین نوربخش

جزئیات قانون جدید مهریه 110 سکه

 طبق قانون جدید مهریه سقف مهریه یکصد و ده (110) سکه طرح جدید اعلام شده است.

در اینجا سه حالت می توان متصور شد:
 
حالت 1- مهریه کمتر از 110 سکه است: که در اینصورت باید تمامی مهریه پرداخت شود، درغیراینصورت برابر قانون رفتار خواهد شد. (مطابق ماده 2 قانون محكومیت های مالی)

حالت 2- مهریه دقیقاً 110 سکه است: که مانند حالت اول باید تمامی مهریه پرداخت شود، درغیراینصورت برابر قانون رفتار خواهد شد. (طبق ماده 2 قانون محكومیت های مالی كسانی كه برای پرداخت 110 سكه اقدام نكنند، راهی زندان می گردند.)

حالت 3- مهریه بیش از 110 سکه تعیین شده است: که در این وضعیت، در ابتدا باید 110 سکه مطابق قانون پرداخت گردد. (و درصورت امتناع از پرداخت، مطابق ماده2 محکومیت های مالی زندان در انتظار فرد خاطی است.)
سپس دادگاه تمكن مالی فرد را بررسی کرده و مطابق وضعیت مالی و تمکن وی تصمیم گیری خواهد نمود.

ماده 2 قانون نحوه اجرای محكومیتهای مالی : هر كس محكوم به پرداخت مالی به دیگری شود چه به صورت استرداد عین یا قیمت یا مثل آن و یا ضرر و زیان ناشی از جرم یا دیه و آن را تادیه ننماید دادگاه او را الزام به تادیه نموده و چنانچه مالی از او در دسترس باشد آن را ضبط و به میزان محكومیت از مال ضبط شده استیفا می نماید در غیر این صورت بنا به تقاضای محكوم له ، ممتنع را در صورتی كه معسر نباشد تا زمان تادیه حبس خواهد كرد .

(ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ، تقاضای طلبکار در بازداشت کردن بدهکار تا زمان پرداخت و حصول برائت ذمه را به رسمیت شناخته است.)


:: موضوعات مرتبط: حقوقي، خانواده ، ،


پنج شنبه 3 فروردين 1391
ن : سید محمد امین نوربخش

سردفتران مكلف به ثبت نحوه پرداخت مهريه

 

 

 

سردفتران ازدواج سراسر كشور مكلفند "در موقع ثبت ازدواج در موردنحوه پرداخت مهريه،چنانچه توافقي بر عندالاستطاعه مالي زوج صورت گرفته باشد، آن را به عنوان شرط ضمن عقد در سند ازدواج ثبت كنند.
معاون رييس قوه‌قضاييه و رييس سازمان ثبت اسناد واملاك كشور در بخشنامه‌اي سردفتران ازدواج را مكلف كردچنانچه توافقي درخصوص پرداخت مهريه‌ميان زوجين صورت گرفته باشد، "آن را به عنوان شرط ضمن عقد درج كنند".

به گزارش روزيكشنبه روابط عمومي سازمان ثبت اسنادواملاك كشور، بر اساس اين بخشنامه ، سردفتران ازدواج سراسر كشور مكلفند "در موقع ثبت ازدواج در موردنحوه پرداخت مهريه،چنانچه توافقي بر عندالاستطاعه مالي زوج صورت گرفته باشد، آن را به عنوان شرط ضمن عقد در سند ازدواج ثبت كنند.

در بخشنامه رييس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، مسووليت نظارت به اجراي اين بخشنامه، به عهده مديران و روساي واحدهاي ثبتي كل كشور گذاشته شده است.



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، خانواده ، ثبتي، ،


دو شنبه 15 اسفند 1390
ن : سید محمد امین نوربخش

آثار عقد وکالت نسبت به دو طرف عقد

بسمه الله

 «آثار عقد وکالت نسبت به دو طرف عقد»

 بقلم : سید محمد امین نوربخش



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، ،



تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان موسسه حقوقی سید محمد امین نوربخش و آدرس aminnurbakhsh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.