وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

دو شنبه 15 اسفند 1390
ن : سید محمد امین نوربخش

آثار عقد وکالت نسبت به دو طرف عقد

بسمه الله

 «آثار عقد وکالت نسبت به دو طرف عقد»

 بقلم : سید محمد امین نوربخش



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، ،


دو شنبه 15 اسفند 1390
ن : سید محمد امین نوربخش

وظايف مديران دفتر در مورد دادخواست:

 بقلم: سید محمد امین نوربخش   

 الف) اول ثبت كردن دادخواست و ارائه رسيد:

در مورد ثبت دادخواست نكات زير مهم بنظر مي‌رسد: 1- طبق مادة 48 ق‌آدم: شروع رسيدگي مستلزم تقديم دادخواست به دفتر دادگاه صالح است. 2- ثبت فوري دادخواست 3- ارائه رسيد به تقديم‌كننده دادخواستي 4- ثبت تاريخ تسليم دادخواست 5- براي ثبت دادخواست نياز به دستور رئيس دادگاه نيست 6- تاريخ رسيد دادخواست به دفتر دادگاه تاريخ اقامه دعوي محسوب مي‌شود)

ب) دادخواست را جهت ارجاع به نظر رئيس شعبه اول يا معاون وي برساند:    

 



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، كيفري، ،


دو شنبه 15 اسفند 1390
ن : سید محمد امین نوربخش

وضعیت معامله اموال غیرمنقول با قولنامه

بسم الله

(( وضعیت معامله اموال غیرمنقول با قولنامه))

 

بقلم: سید محمد امین نوربخش وكيل دادگستري

مقدمه :

انسانها در ابتدا روابط بسيار سادهاي با يكديگر داشتند. هر فردي مايحتاج خويش را تا حد امكان از راه شكار و تا حدي كشاورزي تامين مينمود. با گذشت زمان سطح روابط پيچيدهتر شد و اشخاص اشيا و خوراكيهاي مازاد بر مصرف خويش را كه نيازي به آن نداشتند با اجناس ديگري كه به آن احتياج داشتند مبادله نمودند در اين مقطع آثار روابط حقوقي آشكار ميگردد. اين مبادلات را در ابتدا با عنوان معاوضه ميتوان شناخت در اين زمان معياري براي سنجش ارزش اشياء وجود نداشت. با پيشرفت مجدد و ممتد جامعه و پيچيدهتر شدن روابط و پيدايش يك ملاك ارزشگذاري بنام «پول» معاوضه تقريباً جاي خود را به بيع داد. اگرچه هنوز هم معاوضه وجود دارد اما هنگامي كه ثمن معامله پول رايج باشد (عرفاً) بيع ناميده ميشود.

در طي هزاران سال معاملات ضمن تحول، تنوع نيز يافتند ولي بيع هميشه از مهمترين انواع معاملات بوده و هست كه خود نيز هم تحول وهم تنوع يافته. مخصوصاً با پيشرفت تمدن بشري تشريفاتي براي انواع بيع قرار داده شد، بويژه در قرن اخير براي تضمين خريد و فروش اموال مقرراتي خاص وضع شده كه موارد بسياري (از جمله بيع اموال غير منقول) را به صورت يك عقد تشريفاتي درآورده است.

نميتوان گفت كه اين تشريفات بود كه تاسيسي بنام قولنامه بعنوان مقدمه بيع بوجود آورد ولي آنچه كه مسلم است، از وقتي كه چنين تشريفاتي مقرر شده قولنامه رواج بيشتري پيدا كرده است. نزديكترين مثال كشور خود ما ميباشد كه بنابر قانون ثبت، بيع اموال غيرمنقول ميبايست با تشريفات خاص به ثبت برسد. اين تشريفات علاوه از در برداشتن هزينه هايي (كه تهيه آن براي متعاقدين ممكن است مسايل و مشكلاتي پيشآورد) از لحاظ زماني هم، مدتي طول خواهد كشيد لذا اكثريت قريب به اتفاق اينگونه عقود طي قراردادي قبلي انجام ميشود كه در اين قرارداد علاوه بر اعلام آمادگي طرفين براي معامله و مشخص نمودن شرايط معامله و عوضين و فرجهاي براي تهيه مقدمات معامله (مثل پرداخت مالياتهاي شهرداري، دارايي و از اين قبيل و يا فك رهن ثمن يا مبيع) و بالاخره تعيين زمان انتقال رسمي عوضين به يكديگر صورت بگيرد. اين قرارداد در بيان عامه قولنامه ناميده ميشود.

در اين مقال روال كار بدين صورت است كه ابتدا تعريفي از قولنامه نموده سپس با نگاهي به ماهيت حقوقي آن نظريههاي مختلف راجع به عقد يا قرارداد بودن قولنامه را مشاهده كرده و اينكه قولنامه بيع است يا تعهد بر بيع را مورد بحث قرار ميدهيم.

در بخش دوم مباحثي راجع به شرايط صوري قولنامه خواهيم داشت. مثل اينكه آيا قولنامه نوشته است يا سند؟ و اگر سند است، رسمي است يا عادي؟ و اصولاً سند رسمي و تشريفات آن يعني چه؟

در بخش سوم هم آثار حقوقي قولنامه در دو فصل مورد بررسي قرار خواهد گرفت: در فصل اول راجع به اثر مهم قولنامه كه الزام به تنظيم سند رسمي است و در فصل دوم راجع به وجه التزام صحبت خواهيم كرد.

در پايان به طرح دو مشكل ظاهراً متداول در قولنامه پرداخته ميشود.

بخش يك شناخت تعريف و ماهيت حقوقي قولنامه

فصل اول : معناي لغوي و اصطلاحي سند و قولنامه

تعریف سند :

 ادمه مطلب



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، ،


دو شنبه 15 اسفند 1390
ن : سید محمد امین نوربخش

مصونيت پارلماني -

مصونيت پارلماني
دکتر جواد طهماسبي
مقدمه
همه افراد ملت اعم از زن و مرد يكسان در حمايت قانون قرار دارند و از همه حقوق انساني سياسي ، اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي با رعايت موازين اسلام برخوردارند ( ۱ ) . بر اين اساس در تعقيب كيفري افراد و يا احضار انها به دادگاه نيز ، هيچ كس بر
ديگري برتري ندارد . اما بر خلاف اين اصل و براي رعايت اصول مهمتر و حفظ
منافع ملي ، پارهاي از صاحبمنصبان از مصونيت استفاده ميكنند ؛ از جمله قضات دادگستري ، نمايندگان سياسي دوّل خارجي ( ۲ ) و بالاخره نمايندگان مجلس شوراي اسلامي .
نمايندگان مجلس براي انجام وظايف نمايندگي خود بايد از ازادي و استقلال
و ارامش خاطر برخوردار باشند تا بتوانند وظيفه خود را كه همانا دفاع از حقوق
احاد جامعه و تلاش براي رسيدن به منافع ملي و توسعه كشور است ؛ به نحو مطلوب اعمال نمايند . بيهراس از تعقيب كيفري انچه را ميانديشند بگويند ، انچه را
صلاح ميدانند پيشنهاد كنند و عقايد سياسي و اجتماعي و اقتصادي خود را در
تهيه طرحها و يا در اظهارنظر نسبت به لوايح منظور نمايند . در قانون اساسي
جمهوري اسلامي ايران نيز مانند ساير كشورها براي رعايت اين اصل مهم مصونيت پارلماني پيشبيني شده است . اما اين مصونيت به چه معني است و حدود ان به كجا محدود ميشود و چه اعمالي را دربر ميگيرد ؛ موضوعي است كه به بررسي ان خواهيم پرداخت .

مفهوم مصونيت : Immunity 
 



:: موضوعات مرتبط: كيفري، ،


دو شنبه 15 اسفند 1390
ن : سید محمد امین نوربخش

نمي توان الگويي براي ميزان مهريه تعيين كرد

فريده غيرت؛ وكيل دادگستري

«اگر شروط ضمن عقد و حق طلاق به زنان داده شود، در صورتي كه زن احساس كند حقوق او پايمال نمي شود و تضمين كافي براي زندگي با همسرش داشته باشد، تقاضاي مهريه بالا نمي كند.» اين صحبت فريده غيرت وكيل دادگستري و حقوقدان است كه اعتقاد دارد در صورتي كه شروط ضمن عقد و حق طلاق به زنان داده شود و زن احساس كند كه حقوق او پايمال نمي شود و تضمين كافي براي زندگي با همسرش دارد، تقاضاي مهريه بالا نمي كند. او مي گويد پيشنهاد مجلس در زمينه تعيين مهريه متعارف نمي تواند مشكل مهريه هاي بالا را در كشور حل كند. غيرت در گفت وگو با ايلنا گفت؛ «در سنوات اخير چند بار مساله تعيين سقف براي مهريه و ايجاد محدوديت در آن به شكل هاي مختلف مطرح شده كه به نظر من هيچ يك از اين ايجاد محدوديت ها صحيح نيست چون بر اساس شريعت اسلام و قانون مدني مهريه بر اساس توافق زن و مرد تعيين مي شود.» او تصريح كرد؛ «مجلس نمي تواند مهريه را به دو بخش متعارف و نامتعارف تقسيم بندي كند زيرا اين كار خلاف قانون مدني و شرع اسلام است.» اين فعال حقوق زنان اظهار كرد؛ «بر اساس شريعت اسلام، شرط ازدواج اين است كه طرفين عقد نكاح بايد عاقل و بالغ باشند و شرايط معامله را داشته باشند و از آنجايي كه ازدواج نيز يك معامله است، وقتي با اراده زوجين مهريه تعيين مي شود، هيچ كس حق دخالت در آن را ندارد. نمي توان الگويي براي ميزان مهريه تعيين و مردم را به اجراي آن الگو ملزم كرد.» اين فعال حقوق زنان گفت؛ «تقسيم مهريه به دو بخش متعارف و نامتعارف و تعيين سقف آن، مخالف آزادي اراده در انعقاد قرارداد ازدواج است.» اين حقوقدان در عين حال تصريح كرد؛ «ميزان مهريه متعارف در هر جامعه يي و در طبقات اجتماعي مختلف متفاوت است و تعابير و مصداق هاي مختلفي دارد. ميزان مهريه متعارف براي يك خانواده متمول يك چيز است، براي يك خانواده متوسط يك مقدار است و يك خانواده فقير يك ميزان مهريه را متعارف مي داند، بنابراين مجلس نمي تواند ميزان مهريه متعارف را تعيين كند.» غيرت گفت؛ «بر اساس ماده ۱۰ قانون مدني، طرفين عقد قرارداد آزاد هستند هر نوع قراردادي را كه مخالف قوانين نباشد، منعقد كنند. بنابراين وقتي به دو نفر اختيار تام داده مي شود كه عقد ازدواج را با هر شرطي كه تمايل دارند، برقرار كنند و هر ميزان هم كه تمايل دارند مهريه تعيين كنند، نبايد قرارداد آنها فاقد ضمانت اجرايي باشد زيرا در اين صورت به حقوق طرفين لطمه وارد مي شود.» اين فعال حقوق زنان گفت؛ «من با مهريه بالا موافق نيستم اما معتقدم تعيين مهريه بالا دلايل متعددي دارد و بايد علت مهريه بالا در كشور ريشه يابي شود بنابراين با اين پيشنهاد مجلس، مشكل مهريه بالا در كشور حل نمي شود.»

روزنامه اعتماد



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، خانواده ، ،


دو شنبه 15 اسفند 1390
ن : سید محمد امین نوربخش

بررسي تحليلي سه راي وحدت رويه ديوان عالي کشور

( بررسي تحليلي سه راي وحدت رويه ديوان عالي کشور   )
بهمن كشاورز ـ وكيل دادگستري

 

      اولاً- صورت اولاً- صورت مساله

هيات محترم عمومي ديوان عالي كشور سه راي در محدوده ماده ۵ قانون اصلاح قانون تشكيل دادگاههاي عمومي و انقلاب صادر كرده كه ذيلاً مي آوريم :
الف- رديف: ۸۲/۲۱ راي شماره ۶۶۴-۳۰/۱۰/۱۳۸۲ راي وحدت رويه هيات عمومي ديوان عالي كشور
« به موجب ماده پنجم قانون تشكيل دادگاههاي عمومي و انقلاب اسلامي مصوب پانزدهم تير ماه هزار و سيصد و هفتاد و سه با اصلاحات و الحاقات بعدي ، رسيدگي به جرائم ذيل مطلقاً در صلاحيت دادگاههاي انقلاب اسلامي است .



:: موضوعات مرتبط: كيفري، ،


دو شنبه 15 اسفند 1390
ن : سید محمد امین نوربخش

دادگاه عالي استان جايگزين دادگاه‌هاي تجديدنظرمي‌شود

دادگاه عالي استان جايگزين دادگاه‌هاي تجديدنظرمي‌شود
برخي وظايف ديوان عالي كشور به دادگاه عالي محول خواهدشد

رييس قوه قضاييه در يكي از جلسات پاياني سال 84 در جلسه مسوولان عالي قضايي از تشكيل دادگاه عالي استان‌ براي كاهش حجم كار ديوان عالي كشور خبر داد كه به گفته مدير كل اداره تدوين لوايح و برنامه‌هاي قوه قضاييه، دادگاه عالي استان يا دادگاه استان همان دادگاه تجديدنظر استان است كه در حال حاضر نيز وجود دارد و تنها تغيير ايجاد شده در حدود وظايف آن، اين است كه تجديدنظرخواهي از احكامي كه به موجب آن مجازات اعدام، قصاص، حبس ابد و حبس بالاي 15 سال و قطع عضو صادر مي‌شود و نيز حل اختلاف بين محاكم قضايي و مراجع شبه قضايي براي رسيدگي به پرونده كه از وظايف ديوان عالي كشور محسوب مي‌شود به دادگاه عالي استان محول خواهد شد.



 

دكتر جواد طهماسبي، مدير كل اداره تدوين لوايح و برنامه‌هاي قوه قضاييه درباره جزييات تشكيل دادگاه عالي استان‌ها و حدود وظايف و اختيارات آن به خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: تشكيلات دستگاه قضايي بعد از انقلاب دستخوش تغييرات زيادي شد از جمله در سال 1358 دادگاه‌هاي عمومي تشكيل شد، در سال 1373 قانون تشكيل دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب به تصويب رسيد كه به موجب آن دادسرا حذف شد و در سال 1381 قانون اصلاح قانون تشكيل دادگاه‌هاي عمومي معروف به قانون احياي دادسراها به تصويب رسيد كه به موجب آن تشكيلات دادسرا احيا شد.

وي افزود: در نتيجه اين تغيير و تحولات گسترده، قوانين دستخوش تغييرات زيادي شدند كه نياز بود لايحه منسجمي تدوين و تشكيلات قضايي به صورت يك‌پارچه در آن پيش‌بيني شود و در واقع سازمان قضايي و حدود صلاحيت آنها در اين لايحه تدوين شود.

طهماسبي خاطرنشان كرد: از ابتداي سال گذشته اداره كل تدوين لوايح و برنامه‌هايي قوه‌ي قضاييه تهيه و تدوين لايحه اصلاح تشكيلات قضايي دادگستري و ديوان عالي كشور را شروع كرد و تا اواخر سال گذشته در كميسيون‌هاي كارشناسي بررسي و نهايي و به حضور رييس قوه قضاييه تقديم شد.

مدير كل اداره تدوين لوايح و برنامه‌هاي قوه قضاييه با بيان اين‌كه اين لايحه اوايل اسفندماه سال 1384 در دستور كار مسوولان عالي قضايي قرار گرفت و بررسي آن همچنان ادامه دارد، عنوان كرد: دادگاهي كه تحت عنوان دادگاه عالي استان از آن ياد شده - البته در جلسات آخر قرار شد اسم آن دادگاه استان باشد- همان دادگاه تجديدنظر فعلي در استان‌هاست.

وي افزود: مهمترين تغييرات در حدود وظايف دادگاه تجديدنظر استان كه به دادگاه عالي استان يا دادگاه استان تغيير نام مي‌يابد، اين است كه بخشي از وظايف ديوان عالي كشور به اين دادگاه‌ها محول مي‌شود.

طهماسبي درتوضيح اين مسأله عنوان كرد: تاكنون جرايم مهمي مانند قتل و ديگر جرايمي كه مجازات آن سلب حيات است براي رسيدگي تجديدنظرخواهي به ديوان عالي كشور ارسال مي‌شد كه به موجب اين لايحه تجديدنظرخواهي از احكامي كه به موجب آن مجازات اعدام، قصاص، حبس ابد و حبس بالاي 15 سال و قطع عضو صادر مي‌شود، به عهده دادگاه عالي استان يا دادگاه استان است و ديوان عالي كشور فقط به وظيفه اصلي خودش كه به موجب اصل 161 قانون اساسي نظارت بر دادگاه‌ها و آراء آنهاست، عمل مي‌كند و رسيدگي فرجامي از اين آراء به عهده ديوان عالي كشور است يعني اين احكام وقتي در دادگاه‌هاي كيفري بدوي صادر مي‌شود، در دادگاه عالي استان مورد تجديدنظرخواهي قرار مي‌گيرد و براي فرجام‌خواهي يعني انطباق موضوع با قانون به ديوان عالي كشور ارسال مي‌شود.

مدير كل اداره تدوين لوايح و برنامه‌هاي قوه قضاييه خاطرنشان كرد: يكي ديگر از وظايفي كه به موجب اين لايحه به دادگاه عالي استان داده شد، حل اختلاف بين مراجع قضايي و شبه قضايي براي رسيدگي به پرونده است.

وي افزود: تشكيلات دادگاه عالي استان يا دادگاه استان كه در حال حاضر تخصصي نيست به موجب اين لايحه، تخصصي مي‌شود و شعب دادگاه عالي استان به شعب حقوقي و كيفري تقسيم مي‌شود.

طهماسبي گفت: تعداد شعب در اين لايحه پيش‌بيني نشده است و اين موضوع به تشخيص رييس قوه قضاييه و به تعداد نياز هر استان و در مراكز استان‌ها تشكيل خواهد شد؛ تعداد قضات نيز در هر شعبه مانند دادگاه تجديدنظر استان سه قاضي است.

مديركل اداره تدوين لوايح و برنامه‌هاي قوه قضاييه معتقد است تشكيل اين دادگاه‌ها موجب مي‌شود كه ديوان عالي كشور به وظيفه نظارتي خود از جهت تطبيق موضوع با قوانين بيشتر عمل كند.

........................

منبع: ایسنا



:: موضوعات مرتبط: كيفري، ،


دو شنبه 15 اسفند 1390
ن : سید محمد امین نوربخش

دفاع مشروع

كليات

بهنگاميكه ميكربي وارد بدن ميشود ياخته هاي سفيد با مهمانان ناخوانده اي كه وارد بدن شده اند به مبارزه ميپردازند و بدن در مقابل مرض دفاع مينمايد . بنابراين ميتوان گفت كه اصولا دفاع امري مشروع است ولي براحتي در مييابيم كه اين مشروعيت مطلق و غير محدود نميتواند باشد انساني كه در جامعه بزندگي ادامه ميدهد ناگزير است محدوديت هائي را بپذيرد كه از جمله اين محدوديت-ها محدوديت دفاع از خويش است چه توسل به دفاع مشروط خواهد بود باينكه در مقام دفع خطر از خود و يا حفظ حقوق و منافع خود خطري را متوجه ديگري ننموده و به حقوق و منافع ديگران زيان و آسيبي نرسانيم در غير اينصورت ترديدي نيست كه انسان خود مرتكب عملي شده كه جرم بوده و قابل تعقيب خواهد بود . شايد چنين به نظر رسد كه در قوانين ما كه قانونگذار موارد دفاع مشروع را احصاء نموده است به خاطر آن بوده كه ما جز در موارد مشخص شده حق دفاع از خويش را نداشته باشيم حال آنكه بشرحيكه گذشت بداهت مشروعيت دفاع بحدي است كه فقط قانون گذار در موراديكه ممكن بوده مشروعيت دفاع مورد تأمل قرار گيرد ، با وضع قانون در جلب رفع شبهه و ترديد گام برداشته است به عبارت ديگر مشورعيت مورد نظر قانونگذار مشروعيت نفس دفاع كه امري ذاتي و طبيعي است نبوده بلكه در مقام اعلام مشروعيت اعمالي است كه اگر در غير از موارد دفاع اعمال گردد مجرمانه محسوب خواهد شد در همين جاست كه مشاهده ميشود عده اي بعنوان ((دفاع مشورع)) انتقاد نموده و آن را جامع و مانع ندانسته و عناوين ديگري از قبيل ((دفاع مجرمانه مشروع )) يا ((جرائم مشروع))و يا ((جرائم مجاز)) بكار برده اند .

نویسنده : احمد اردكاني



:: موضوعات مرتبط: كيفري، ،


دو شنبه 15 اسفند 1390
ن : سید محمد امین نوربخش

مطالبه مهریه و اعسار از هزینه دادرسی؛ استرداد جهیزیه

 مطالبه مهریه و اعسار از هزینه دادرسی؛ استرداد جهیزیه
خواهان : خانم الف 
خوانده : آقای ب 
كلاسه :   
  ............
تعیین خواسته و بهای آن :
    1ـ بدواً تقاضای صدور حكم اعسار از هزینه های دادرسی 2ـ محكومیت خوانده و بهای آن به پرداخت مهریه مندرج در سند نكاحیه به نرخ مقرر طبق نظریه كارشناسی به ارزش ....... میلیون ریال
دلایل و منضمات دادخواست
1ـ استشهادیه محلی 2- فتوكپی سند نكاحیه دفترخانه شماره .... شهرستان ...3ـ فتوكپی یك دانگ واحد مسكونی از قولنامه ( قولنامه عادی ) مورخه ..........نامه پزشكی قانونی مبنی بر ایراد ضرب و شتم 5ـ شكایت اینجانب مبنی بر سوء رفتار و ترك انفاق و اخراج از منزل


:: موضوعات مرتبط: حقوقي، ،


دو شنبه 15 اسفند 1390
ن : سید محمد امین نوربخش

تأمین دلیل

نویسنده : خسرو بهمن یار
كلمات كليدي  :  تآمین دلیل، دعوا، دادگاه، دادرسی، قاضی، دفتر دادگاه

تأمین دلیل                                                    
 
  حق وقتی در معرض تجاوز قرار گیرد به شكل دعوا طرح می‌گردد و چون اثبات دعوا محتاج دلیل است لذا مدعی حق بایستی آن را با دلیل اثبات كند. گاه به هنگام عدم تعرض به حق، دلیل كافی بر محافظت آن قابل دسترسی است، ولی هنگامی كه در معرض تجاوز قرار گرفت صاحب حق با فقدان دلیل روبه­رو می‌شود، مگر این­كه از قبل پیش‌بینی لازم را كرده و دلائل سابق را محفوظ داشته باشد. مسأله تأمین دلیل بر همین پایه استوار است.
 تأمین دلیل به معنای در امنیت قرار دادن دلیل است. در مواردی كه اشخاص ذی نفع احتمال دهند كه در آینده استفاده از دلائل و مدارك دعوای آنان از قبیل تحقیق محلی و كسب اطلاع از مطلعین و استعلام نظر كارشناسان یا دفاتر تجاری یا استفاده از قرائن و امارات موجود در محل و یا دلائلی كه نزد طرف دعوا یا دیگری است، متعذر یا متعسر خواهد شد، می‌توانند از دادگاه درخواست تأمین آن‌ها را بنمایند. مقصود از تأمین در این موارد فقط ملاحظه و صورت برداری از این گونه دلائل است.
 
شرایط تأمین دلیل
  1) وجود دلیل: تأمین دلیل حفظ دلیل موجود است نه جمع‌آوری یا تحصیل آن.
 این دلائل ممكن است استماع شهادت شهود، تحقیق از مطلعین، اخذ نظریه كارشناس و انعكاس دفاتر بازرگانی باشد.
  2) احتمال زیاد فقدان بعدی دلیل: اگر استفاده از دلائل موجود بعدها با سختی انجام شود، باید آن را حفظ كرد. اگر طبیعت دلیل طوری باشد كه بعدها نتوان به همان شكل از آن استفاده نمود، تأمین دلیل لازم است؛ در غیر این صورت موردی برای تأمین آن نیست.
 3) درخواست تأمین دلیل از دادگاه: مرجع تأمین دلیل، دادگاه عمومی است كه دلائل و امارات مورد درخواست در حوزه آن واقع است.
 4) عدم ممانعت در ارائه دلیل: تأمین دلیل در صورتی به عمل می‌آید كه كسی جلوگیری و معارضه نكند. مثلاً‌ پیمان كار ساختمان اجازه ورود به ساختمان جهت صورت برداری از كارش را ندهد در این صورت نمی‌توان از قوای عمومی استمداد كرد. مگر این­كه دادگاه پس از احراز، ترتیبی ‌دهد كه قرار با كمك‌ مأمورین نیروی انتظامی و... احراز شود.
تذكر
  درخواست تأمین دلیل را به دو صورت كتبی و شفاهی می‌توان انجام داد. زمان درخواست می‌تواند قبل از اقامه دعوا و یا در هنگام دادرسی باشد.این درخواست بایستی حاوی نكات زیر باشد:
الف) مشخصات درخواست كننده و طرف او.
 ب) موضوع دعوا.
 ج) اوضاع و احوالی كه موجب درخواست تأمین دلیل شده است.
 
میزان اعتبار دلائل تأمین شده
 با توجه به ماده 155 قانون آئین دادرسی مدنی، تأمین دلیل برای حفظ آن است و به هیچ وجه دلالتی بر اعتبار دلائل تأمین شده ندارد یعنی دلیلی كه تأمین شده، قاطع نیست.
مجریان تأمین دلیل
  به موجب قانون هرگاه قرار تأمین صادر شود، دادگاه می‌تواند اجرای آن را به افراد ذیل واگذار كند:
الف) دادرس علی البدل.
 ب) مدیر دفتر دادگاه.
 ج) شخص قاضی صادر كننده رأی؛ زمانی كه تأمین دلیل مبنای حكم باشد.
 
 
 
 
منابع:
1) افسران، قاسم- علوی، ابوذر؛ آئین دادرسی مدنی در آئینه نمودار، تهران، نگاه بینه، 1385، چاپ اول، ص 235.
2) شمس، عبدالله؛ آئین دادرسی مدنی، تهران، دراك، 1384، چاپ اول، ج 3، صص 495-505.
3) مدنی، جلال‌الدین؛ آئین دادرسی مدنی، تهران، پایدار، 1379، چاپ اول، ج 2، صص 230-235.
4) قانون آئین دادرسی مدنی ایران.


:: موضوعات مرتبط: حقوقي، ،


دو شنبه 15 اسفند 1390
ن : سید محمد امین نوربخش

بهاي ديه كامل در سال 90

بهاي ديه كامل در سال 90

افرادي که بنابر احکام دادگاه‌ها به پرداخت ديه محکوم شده‌اند، تا قبل از تاريخ اعمال نرخ جديد نسبت به پرداخت مبلغ ديه اقدام کنند در غير اين‌صورت مشمول نرخ جديد شده و بايد بر اساس آن اقدام كنند.



:: موضوعات مرتبط: كيفري، ،


دو شنبه 15 اسفند 1390
ن : سید محمد امین نوربخش

رسيدگي به تقسيم تركه غيرمنقول در صلاحيت دادگاه است

رسيدگي به تقسيم تركه غيرمنقول در صلاحيت دادگاه است

راي وحدت رويه ۷۱۹  ديوان عالي كشور

امور كيفري در موارد مشابه براي شعب ديوان عالي كشور و دادگاههاي سراسر كشور لازمالاتباع است.

گزارش وحدت رويه رديف ۸۹/۶ هيات عمومي ديوان عالي كشور با مقدمه مربوطه و راي آن به شرح ذيل تنظيم و جهت چاپ و نشر ايفاد ميگردد.


 



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، ثبتي، ،


دو شنبه 15 اسفند 1390
ن : سید محمد امین نوربخش

مسووليت هر يك از رانندگان در برخورد دو يا چند وسيله نقليه منتهي به قتل

مسووليت هر يك از رانندگان در برخورد دو يا چند وسيله نقليه منتهي به قتل

راي وحدت رويه شماره ۷۱۷ هيات عمومي ديوان عالي كشور                                     

شماره۱/۶۴۱۵/۱۱۰/هـ                           

مديرعامل محترم روزنامه رسمي كشور

گزارش پرونده وحدت رويه رديف ۸۷/۲۰ هيات عمومي ديوان عالي كشور با مقدمه مربوط و راي آن به شرح ذيل تنظيم و جهت چاپ و نشر ايفاد مي‌گردد.

معاون قضايي ديوان عالي كشور ـ ابراهيم ابراهيمي



:: موضوعات مرتبط: كيفري، ،


دو شنبه 8 اسفند 1390
ن : سید محمد امین نوربخش

متقاضیان تغییر نام خانوادگی

متقاضیان تغییر نام خانوادگی

شناسنامه
در هر جامعه ای، برای ایجاد نظم اجتماعی، تکالیفی بر عهده ی اشخاص آن جامه گذاشته می شود.

مثلا افراد جامعه را مکلف می کنند که بدون داشتن مدرک تحصیلی دکترا، در رشته ی پزشکی به طبابت نپردازند و اگر کسی بدون داشتن مدرک قانونی به مداوای بیماران اقدام کند، او را مجازات می کنند.

همچنین برای اشخاص حقوق اجتماعی هم در نظر می گیرد. مثلا شخصی که گواهی نامه رانندگی دریافت می کند، حق دارد به رانندگی بپردازد و کسی نمی تواند این حق را بدون دلیل قانونی از دارنده ی گواهی نامه سلب کند.

نام و نام خانوادگی

برای این که بتوان به راحتی تشخیص داد هر کس چه حقوق و تکالیفی در اجتماع دارد و حقوق هر کس برای خودش محفوظ بماند تا دیگران نتوانند به جای او از آن حقوق قانونی بهره مند شوند ، هر یک از افراد جامعه ، به محض متولد شدن دارای نام و نام خانوادگی (شهرت) می شوند و نام انتخاب شده در اداره ی ثبت احوال به ثبت می رسد.

در کشور ایران، اسم شخص از بین اسامی ایرانی یا اسلامی انتخاب می شود و اداره ی ثبت موظف است از به ثبت رساندن اسامی بیگانه یا اسم هائی که معانی آنها با فرهنگ اسلامی و ایرانی هماهنگی ندارد خودداری کند

ثبت نام و نام خانوادگی

نام و نام خانوادگی (اسم و شهرت) شخص ، باید در ظرف چند روز اول پس از تولد توسط والدین او در اداره ی ثبت احوال همان شهری که به دنیا آمده است به ثبت برسد و گواهی به ثبت رسیدن که همان شناسنامه است ، از اداره ی ذکر شده دریافت شود .

(مواد 10 ، 35 و 36 قانون ثبت احوال)



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، ،


دو شنبه 8 اسفند 1390
ن : سید محمد امین نوربخش

فرق مجازات حد و تعزیری

فرق مجازات حد و تعزیری



:: موضوعات مرتبط: كيفري، ،


دو شنبه 8 اسفند 1390
ن : سید محمد امین نوربخش

فرق دیه و ارش

فرق دیه و ارش

نقل از اعظم شفائی، وکیل و مشاور حقوقی


:: موضوعات مرتبط: كيفري، ،


دو شنبه 8 اسفند 1390
ن : سید محمد امین نوربخش

قانون جدید سهم الارث زنان


 



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، ،



تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان موسسه حقوقی سید محمد امین نوربخش و آدرس aminnurbakhsh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.